Alle kan blive ramt af stress​

Stress er ingen folkesygdom. Stress rammer der, hvor den rammer. Nogle mennesker bliver lettere ramt af stress end andre. Sådan er vi født forskellige, men stress er intet tegn på, at du er en svag person. Alle kan rammes af stress.​​

Signaler på stress

Du får stress når dit system overbelastes. Når din hjerne oversvømmes af stresshormoner, når kroppen er i alarmberedskab længere og langt mere end godt er, når din krop arbejder for fuldt tryk hele tiden og ikke slapper af. Så begynder din krop at sige ”Hej du, jeg har det ikke så godt….” og så sender kroppen et signal til dig. Det kan være i form af hjertebanken, åndedrætsbesvær, søvnløshed, utålmodighed, koncentrationsbesvær, glemsomhed, kortluntethed, utilstrækkelighedsfølelse og meget andet.

Hvis du ignorerer signalerne, sender kroppen et stærkere signal ved at forstærke de forskellige symptomer. Og sådan kan det blive ved over tid, indtil kroppen simpelthen siger, ”Stop – det går ikke – kammerat”. For at få dig til at høre ordentligt efter, forstærker kroppen symptomerne så meget, at du virkelig kan høre og mærke dem. Det kan ende meget alvorligt. Det kan ende med alvorlig depression.

Derfor er det så vigtigt at lytte til sin krop – den er faktisk en god ven, der vil dig det bedste.​

Hvad kan du gøre for at komme ud af din stress?

Hvad kan du så gøre for at få kroppen til ikke at være så stresset, og du kan komme tilbage til din normaltilstand?

Først og fremmest skal du finde frem til årsagen/årsagerne til, at du er blevet stresset. Er det arbejdsrelateret? Har det noget med privatlivet at gøre? Eller begge dele eller noget helt andet. Det skal du lede efter og finde ud af.

Derfra kan du så gå i gang med at se på, hvad det mon er i arbejdslivet eller i dit private liv, der belaster dig.

Hvad kan der gøres noget ved? Hvad kan der ændres på, så der bliver en bedre balance mellem kravene og dine muligheder for at honorere dem? Tit er det f.eks. en stressfaktor, hvis du oplever, at du ikke kan løse dine opgaver på en tilfredsstillende måde i forhold til din egen ”indre målestok” og dine faglige ambitioner. Eller det kan være fordi der er alt for mange der hiver og slider i dig på én gang​.

Når du er ramt af stress, skal du først og fremmest lære at tage bedre vare på dig selv. Ofte vil du have glæde af at

  • Gå lange ture
  • Dyrke motion
  • Meditere / afspænding
  • Dyrke yoga
  • Lytte til afslappende musik
  • Lytte til sin indre stemme
  • Sikre sig kun at have en enkelt bold i luften ad gangen
  • Sikre sig at der ikke er for travlt mellem aftale A og aftale B


Om at undgå stress fremover

Når du er over det værste, kan du begynde at kigge på hvad der skal til fremover – Er det på arbejdet der er noget der skal forandres – eller er det i privatlivet? Hvilke aktive beslutninger skal du træffe for ikke at havne i ”stressfælden” igen?

Det kan være nødvendigt for dig at have en ved din side, der med indsigt og erfaring kan vende og dreje dine spørgsmål og udfordringer sammen med dig.

Jeg kan tilbyde dig at være din følgesvend på rejsen mod et mindre stressende liv.​​

Kære Charlotte


Tak for dine kloge ord og fordi du giver følelsen af, at intet er forkert. Alle følelser og oplevelser er sande, og når vi tør kigge på dem og gå ind i dem, begynder helingen. Du gør det trygt med din varme og klogskab. Tusind tak.
Jeg giver altid dit navn videre, når dem omkring mig søger en erfaren og klog terapeut.
Jeg har prøvet mange terapeuter - du har rykket mig mest på kortest tid.​

Anne​

Kære Charlotte.

Tusinde tak for du har hjulpet mig gennem denne sværre tid i mit liv. Det har være et kæmpe hjælp at gå hos dig. Det har givet mig en forståelse af migselv og gjort at jeg kan se lyst på fremtiden og komme vidre efter at være ramt af stress.

Winnie​

Charlotte Grumme | Damtofte Søndre Stræde 6 | 2920 Charlottenlund | charlotte@grumme.dk​ | Tlf.: 20 32 69 30